MALLISTO JA TUOTEKEHITYS
Jeanneau- ja Prestige moottorivenemallisto on hyvin laaja, alkaen 4,7 -metrisestä Cap Camaratista aina 75 –jalkaiseen Prestige -jahtiin. Koko mallistoa yhdistävät loistava suunnittelu, korkea laatu ja edullinen hinta. Jeanneaun suunnittelu- ja tuotekehitysosastolla työskentelee päätoimisesti noin 130 henkilöä ja vuosittainen investointi tuotekehitykseen on isompi summa kuin monen venevalmistajan koko liiketoiminnan laajuus – muun muassa tästä syystä Jeanneau on edelläkävijä.
Jeanneaun kaava menestykseen: Yhdistetään yli 50 vuoden kokemus “savoir-faire” viimeisimpään valmistusteknologiaan ja investoidaan koko ajan tuotekehitykseen ja tehtaisiin henkilökuntineen – ja Voilà!

VALMISTUS
Noin 20 vuotta sitten Jeanneau kehitti valmistusmenetelmän jotka kutsutaan Prisma Prosessiksi ja mullisti samalla lujitemuoviveneiden valmistuksen. Tänä päivänä kaikki Jeanneaun tehtaat käyttävät tätä uusinta ja parasta teknologiaa veneen valmistamisessa. Nerokkaan Prisma Prosessin ansiosta veneissä käytettävät laminaatit ovat lujia, mutta samalla kevyempiä kuin perinteisellä menetelmällä valmistetuissa veneissä. Samalla valmistusmenetelmän päästövaikutukset ovat pienemmät perinteisiin menetelmiin verrattuna, jolloin myös Jeanneaun hiilijalanjälki jää mahdollisimman pieneksi.
Perinteisillä menetelmillä lujitemuoviveneitä valmistettaessa isoimmat ongelmat tulevat riittävän suuren lujuuden saavuttamisesta, joten perinteisillä menetelmillä laminaattipaksuuksien on oltava isompia – jolloin veneistä tulee painavampia, ja niin, että painoa on myös ”väärissä paikoissa” eli ylärakenteissa.
Toinen ongelma on ilma, jos laminaattiin jää ilmakuplia ne heikentävät rakennetta ja mikä ikävämpää, yleensä juuri näistä ilmakuplista tulee alku osmoosirakkuloille. Jeanneaun valmistusmenetelmässä laminaatti laminoidaan alipaineessa eli laminaatista imetään ilma pois – ei ilmaa valmiissa laminaatissa, ei rakkuloita, hyvin luja rakenne – siksi myönnämme rungoille viiden vuoden osmoositakuun.
Tuotantomäärämme ovat hyvin suuria, Jeanneau ostaa moottoreita, elektroniikkaa, metalliosia, ikkunoita, luukkuja ynnä muuta niin suuria määriä että se saa näitä hieman edullisemmin kuin muut. Samalla koko venealan moderneimpien tehtaidemme tuotantoprosessit ovat loppuun saakka optimoituja, joten kulurakenne per valmistettu vene on minimaalinen.

YLIVOIMAA
Veneen omistajana hyödyt tästä kaikesta niin että saat ostettua erinomaisesti suunnitellun ja valmistetun veneen hieman edullisemmin. Kun vene on erittäin hyvin suunniteltu, sen tilat ovat toimivat niin sisällä kuin ulkona, veneessä ei ole liukukynnystä (ei tarvitse ”nostaa plaaniin” vaan vene kulkee nätisti millä nopeudella tahansa, sinulla on käytössäsi myös nopeusalue 6-18 solmua mitä huonommin suunnitelluissa veneissä ei ole!), vene menee suoraan hitaasti tai liu’ussa ajettaessa, vene käyttäytyy hyvin tyynessä ja aallokossa, äkkikäännöksissä, kiihdytyksissä ja hiljentäessä – ja kevyemmän rakenteen ansiosta moottoritehot voivat olla pienempiä – ja niin edelleen…eli kun ostat Jeanneaun tai Prestigen, saat enemmän venettä vähemmällä rahalla!

Jeanneau,
a Story of Passion

1950

1957

Vuonna 1957, Henri Jeanneau, intohimoinen lentokone- ja autoharrastaja löysi uuden intohimon moottoriveneilystä, joka alkoi kun hän katseli veneitä ikkunasta. Pian tämän jälkeen Les Herbiersissä, Ranskassa, jossa oli rikas käsityöläiskulttuuri, hän alkoi rakentaa puuvenettä millä hän osallistui Pariisin kuuden tunnin kilpailuun, joka oli tuohon aikaan isoin kansallinen kilpailu. Hän ylitti maalilinjan ensimmäisenä ja siitä se sitten alkoi…

1958

Veneveistämö rakensi ensimmäisen lasikuiturungon. Tämä uusi materiaali, petrokemian tuote, loi läpimurron niiltä sijoiltaan.
“Aluksi rakensimme kolme venettä viikossa. Työ tehtiin pääasiassa käsityönä. Rakensimme veneet puisten muottien avulla. Asiakkaiden oli tärkeä huomata, että lasikuitu oli yhtä hyvä materiaali kuin puu veneenrakennukseen. Ensimmäinen venemalli oli nimeltään “Sport polyester.” Sitten tuli “Mirage” ja “Prélude.” Lasikuidusta tuli ehdottomasti materiaalivalintamme”
-Robert Rigaudeau, Naval Architect, Suunnitteluosasto
1960

1963

Ensimmäinen tuotantolinjan moottorivene, Sea Bird

1964

Jeanneau veistämö teki ensimmäiset purjeveneensä, Alizén, joka oli hyvin suosittu.
1970

1970

Tänä vuonna koettiin purjehduksen läpimurto ja tuotanto kasvoi.
Tänä samana vuonna Jeanneau esitteli upean Love Loven ja Sangrian. Tämä jälkimmäinen oli huippusuosittu ja se teki Jeanneausta markkinajohtajan asuinkelpoisten purjeveneiden suunnittelijana ja valmistajana. 3,000 venettä myytiin.

1976

JEANNEAU OSALLISTUU MELODYLLÄ YKSIN YLI ATLANTIN -KILPAILUUN kipparina Yves Olivaux. Tämä merkittävä tapahtuma osoitti yksinkertaisesti että sarjatuotantoveneellä voi purjehtia Atlantin yli yksi, juuri kuten Eric Tabarly oli tehnyt.

FLIRTin ESITTELY “Flirt on osoittautunut erinomaiseksi veneeksi kuuden metrin veneissä. Se on jämäkkö, hyvin tehty ja tyydyttää kaikilla osa-alueilla.”
Neptune Nautisme n° 158 – Elo- Syyskuun numero ‘76
1980

1980

JEANNEAU VEISTÄMÖ OSALLISTUU MOOTTORIVENEKILPAILUIHIN yhdessä Transports Graveleaun kanssa.
Useiden kausien ajan Formula 1 Inshore -luokassa ja Formule 3000 (1984) katamaraaneissa, ajajana Michel Rousse, Jeanneau dominoi luokkia parempien Kevlar -runkojensa ansiosta.
UUSI MOOTTORIVENEMALLI ESITELLÄÄN: CAP CAMARAT
Cap Camaratien henki syntyi Cap Camarat 575 -mallista. Sitä kutsuttiin nimellä “the 4 x 4 of the seas,” eli merten neliveto, sen aivan erinomaisten meriominaisuuksiensa ansiota ja mallista tuli legendaarinen. Vielä nykyäänkin Cap Camarat jatkaa samaa henkeä ja on maailmanlaajuisesti tunnettu.

1981

Jeanneau voitti kaikki kolme kärkisijaa Nyamey-Bamako Rallissa, yli 2000 km mittaisessa kestävyyskisassa. Kevlarista valmistettu erikoismalli Cap Camarat Niger 510 oli suuri voittaja tässä Afrikkalaisessa seikkailussa, ajajana Gérard D’Aboville. Samana vuonna Club Med valitsi Jeanneau veneet uusiksi vesihiihtoveneikseen.

1982

JEANNEAUSTA TULEE AINOA VENETOIMITTAJA TOUR DE FRANCEEN
Vuosina 1982 – 1998, Jeanneau toimitti yksinoikeudella veneet “Tour de Franceen”, yhteensä 3 sukupolvea veneitä: Rush Royale korvattiin vuonna 1984 Selectionilla .
JTA:N (JEANNEAU TECHNIQUES AVANCÉES) LUOMINEN Intohimoiset kilpapurjehdus- ja high-tech -henkiset miehet ja naiset tekivät noin 50 prototyyppivenettä, kaikki high-tech kilpaveneitä: Formula 40, maxi-monirunkoja, 60-jalkaisia trimaraaneja, Tonnareita, America’s Cup -veneitä sekä veneitä The Globe Challengeriin ynnä muuta.

1983

Vuonna 1983 esitelty Sun Kiss muodostuu nopeasti käsitteeksi minkälainen ison matkaveneen pitää olla.

1984

“Fleury Michon 7,” isoin katamaraani mitä siihen mennessä oli rakennettu, oli tulosta hienosta yhteistyöstä Fleury Michon, Jeanneaun ja loistavien kipparien, kuten Philippe Poupon välillä. Fleury Michon 8, 9, 10 ja 11 voittivat monia kisoja ja palkintoja, kuten Route du Rhum (yksin Atlantin yli) vuonna 1986 Atlantin ylitysennätys vuonna 1987.

1985

Ensimmäinen Lagoon katamaraani

1987

Jeanneau sementoi kansainvälisen kärkipaikkansa moottorivenekilpailuissa, kun se rikkoi maailmanennätyksen nopeudessa sarjavalmisteisella moottorilla (170.21 Km/h) ja kestävyydessä yli 24 tunnin kisassa. Jeanneau putsasi palkintopöydän 24 tunnin kisassa Rouenissa neljä kertaa, Pariisin kuuden tunnin kisassa ja niiden lisäksi kisoissa Englannissa ja Singaporessa.

1989

Ensimmäinen Garroni Designin suunnittelema Prestige syntyy. Se valloitti sydämet heti upealla tyylillään ja erinomaisilla ajo-ominaisuuksillaan. Jeanneau astui näin luksusveneiden maailmaan. Tänään jo yli 2500 Prestigeä seilaa maailman merillä.
1990

1990

Florence Arthaud trimaraanillaan “Groupe Pierre 1er” voitti incredible racen, juuri ennen Fleury Michona and RMO:ta – Jeanneau vei taas kaikki palkintopallisijat, eli Jeanneaun valmistamilla veneillä vietiin sijat 1 -3.

1991

The Jeanneau One design (JOD) korvasi Sélectionin Sailing Tour de Francen virallisena veneenä.

1995

JEANNEAU ELOKUVISSA
Kaksi replikaa“Pierre 1er:stä” tehtiin että Kevin Costnerin tähdittämä elokuva “Waterworld” saatiin kuvattua.
SUN FASTIT, NOPEAT RACER/CRUISERIT ESITELLÄÄN
Ensimmäinen Sun Fast teki debyyttinsä kun Sun Fast 52 esiteltiin, Jeanneau racer-cruiser purjevene jonka suunnitteli Philippe Briand yhdessä Philippe Pouponin kanssa.
Chantiers Jeanneau liittyy Bénéteauhin. Tänä vuonna myös Microcar (ajokortittivaatimuksettomat ajoneuvot) and Lagoon (katamaraanit) liittyvät ryhmään.

1996

Jeanneau America syntyy Yhdysvaltoihin.
2000

2000

Sun Odyssey malliston kanssa 2000 -luvulla brändin kasvu jatkui takeena Jeanneaun laatu: eleganssi, mukavuus, innovatiivisuus ja merikelpoisuus.

2005

Isojen veneiden tuotantolaitoksemme laajeni. Jeanneaulla oli nyt maailman suurin veistämö sarjatuotantoveneiden valmistukseen, laajuudeltaan yli 40 hehtaaria!

2008

Jeanneau esitteli Sun Fast 3200 -venemallin, suunnittelijana Daniel Andrieu – vene palkittiin tittelillä “European Yacht of the Year.”
2010

2011

Asia Pacific Jeanneau perustettiin in Hong-Kongiin.

2013

JEANNEAU ESITTELEE KAHDEKSANNENTOISTA SUN FAST MALLIN – Sun Fast 3600. Uusi upea purjevene perheeseen!
DONGFENG RACE TEAM, JOLLE JEANNEAU ON VIRALLINEN TOIMITTAJA, edustaa Kiinaa Volvo Ocean Racessa.

2014

JEANNEAU TARJOAA ENSIMMÄISENÄ YLI 60 -JALKAISTA SARJATUOTANTOVENETTÄ: JEANNEAU 64 ! Huikea askel ja sen mahdollistaa kokemus ja Jeanneau -tiimin kyvykkyys, jonka asiakkaamme tietävät. Asiakasuskollisuus tuo lisää motivaatiota, intoa ja luottamista – kuten se on tehnyt jo vuodesta 1957.

2015

JEANNEAU JOHTAA KISAA Sun Fast -mallisto dominoi palkintopalleja kolmessa sarjassa neljästä. Upea todiste Jeanneaun ja suunnittelijoiden ammattitaidosta!

2016

Jeanneausta on tullut yksi suurimmista sisämoottoriveneiden valmistajista. Mallistomme uudistuu koko ajan ja tuotteemme löytävät yhä enemmän uusia jäseniä Jeanneau -perheeseemme. Mallistot Leader, Velasco ja NC tarjoavat asiakkaille osan innovaatiostamme.