MALLISTO JA TUOTEKEHITYS
Jeanneau- ja Prestige moottorivenemallisto on hyvin laaja, alkaen 4,7 -metrisestä Cap Camaratista aina 75 –jalkaiseen Prestige -jahtiin. Koko mallistoa yhdistävät loistava suunnittelu, korkea laatu ja edullinen hinta. Jeanneaun suunnittelu- ja tuotekehitysosastolla työskentelee päätoimisesti noin 130 henkilöä ja vuosittainen investointi tuotekehitykseen on isompi summa kuin monen venevalmistajan koko liiketoiminnan laajuus – muun muassa tästä syystä Jeanneau on edelläkävijä.
Jeanneaun kaava menestykseen: Yhdistetään yli 50 vuoden kokemus “savoir-faire” viimeisimpään valmistusteknologiaan ja investoidaan koko ajan tuotekehitykseen ja tehtaisiin henkilökuntineen – ja Voilà!
VALMISTUS
Noin 20 vuotta sitten Jeanneau kehitti valmistusmenetelmän jotka kutsutaan Prisma Prosessiksi ja mullisti samalla lujitemuoviveneiden valmistuksen. Tänä päivänä kaikki Jeanneaun tehtaat käyttävät tätä uusinta ja parasta teknologiaa veneen valmistamisessa. Nerokkaan Prisma Prosessin ansiosta veneissä käytettävät laminaatit ovat lujia, mutta samalla kevyempiä kuin perinteisellä menetelmällä valmistetuissa veneissä. Samalla valmistusmenetelmän päästövaikutukset ovat pienemmät perinteisiin menetelmiin verrattuna, jolloin myös Jeanneaun hiilijalanjälki jää mahdollisimman pieneksi.
Perinteisillä menetelmillä lujitemuoviveneitä valmistettaessa isoimmat ongelmat tulevat riittävän suuren lujuuden saavuttamisesta, joten perinteisillä menetelmillä laminaattipaksuuksien on oltava isompia – jolloin veneistä tulee painavampia, ja niin, että painoa on myös ”väärissä paikoissa” eli ylärakenteissa.
Toinen ongelma on ilma, jos laminaattiin jää ilmakuplia ne heikentävät rakennetta ja mikä ikävämpää, yleensä juuri näistä ilmakuplista tulee alku osmoosirakkuloille. Jeanneaun valmistusmenetelmässä laminaatti laminoidaan alipaineessa eli laminaatista imetään ilma pois – ei ilmaa valmiissa laminaatissa, ei rakkuloita, hyvin luja rakenne – siksi myönnämme rungoille viiden vuoden osmoositakuun.
Tuotantomäärämme ovat hyvin suuria, Jeanneau ostaa moottoreita, elektroniikkaa, metalliosia, ikkunoita, luukkuja ynnä muuta niin suuria määriä että se saa näitä hieman edullisemmin kuin muut. Samalla koko venealan moderneimpien tehtaidemme tuotantoprosessit ovat loppuun saakka optimoituja, joten kulurakenne per valmistettu vene on minimaalinen.
YLIVOIMAA
Veneen omistajana hyödyt tästä kaikesta niin että saat ostettua erinomaisesti suunnitellun ja valmistetun veneen hieman edullisemmin. Kun vene on erittäin hyvin suunniteltu, sen tilat ovat toimivat niin sisällä kuin ulkona, veneessä ei ole liukukynnystä (ei tarvitse ”nostaa plaaniin” vaan vene kulkee nätisti millä nopeudella tahansa, sinulla on käytössäsi myös nopeusalue 6-18 solmua mitä huonommin suunnitelluissa veneissä ei ole!), vene menee suoraan hitaasti tai liu’ussa ajettaessa, vene käyttäytyy hyvin tyynessä ja aallokossa, äkkikäännöksissä, kiihdytyksissä ja hiljentäessä – ja kevyemmän rakenteen ansiosta moottoritehot voivat olla pienempiä – ja niin edelleen…eli kun ostat Jeanneaun tai Prestigen, saat enemmän venettä vähemmällä rahalla!
Jeanneau,
a Story of Passion
1957

1958

“Aluksi rakensimme kolme venettä viikossa. Työ tehtiin pääasiassa käsityönä. Rakensimme veneet puisten muottien avulla. Asiakkaiden oli tärkeä huomata, että lasikuitu oli yhtä hyvä materiaali kuin puu veneenrakennukseen. Ensimmäinen venemalli oli nimeltään “Sport polyester.” Sitten tuli “Mirage” ja “Prélude.” Lasikuidusta tuli ehdottomasti materiaalivalintamme”
-Robert Rigaudeau, Naval Architect, Suunnitteluosasto
1963
Ensimmäinen tuotantolinjan moottorivene, Sea Bird
1964

1970

Tänä samana vuonna Jeanneau esitteli upean Love Loven ja Sangrian. Tämä jälkimmäinen oli huippusuosittu ja se teki Jeanneausta markkinajohtajan asuinkelpoisten purjeveneiden suunnittelijana ja valmistajana. 3,000 venettä myytiin.
1976
JEANNEAU OSALLISTUU MELODYLLÄ YKSIN YLI ATLANTIN -KILPAILUUN kipparina Yves Olivaux. Tämä merkittävä tapahtuma osoitti yksinkertaisesti että sarjatuotantoveneellä voi purjehtia Atlantin yli yksi, juuri kuten Eric Tabarly oli tehnyt.

Neptune Nautisme n° 158 – Elo- Syyskuun numero ‘76
1980

Useiden kausien ajan Formula 1 Inshore -luokassa ja Formule 3000 (1984) katamaraaneissa, ajajana Michel Rousse, Jeanneau dominoi luokkia parempien Kevlar -runkojensa ansiosta.

Cap Camaratien henki syntyi Cap Camarat 575 -mallista. Sitä kutsuttiin nimellä “the 4 x 4 of the seas,” eli merten neliveto, sen aivan erinomaisten meriominaisuuksiensa ansiota ja mallista tuli legendaarinen. Vielä nykyäänkin Cap Camarat jatkaa samaa henkeä ja on maailmanlaajuisesti tunnettu.
1981

1982

Vuosina 1982 – 1998, Jeanneau toimitti yksinoikeudella veneet “Tour de Franceen”, yhteensä 3 sukupolvea veneitä: Rush Royale korvattiin vuonna 1984 Selectionilla .
1983

1984

1985
Ensimmäinen Lagoon katamaraani
1987

1989

1990
Florence Arthaud trimaraanillaan “Groupe Pierre 1er” voitti incredible racen, juuri ennen Fleury Michona and RMO:ta – Jeanneau vei taas kaikki palkintopallisijat, eli Jeanneaun valmistamilla veneillä vietiin sijat 1 -3.
1991

1995
Kaksi replikaa“Pierre 1er:stä” tehtiin että Kevin Costnerin tähdittämä elokuva “Waterworld” saatiin kuvattua.

Ensimmäinen Sun Fast teki debyyttinsä kun Sun Fast 52 esiteltiin, Jeanneau racer-cruiser purjevene jonka suunnitteli Philippe Briand yhdessä Philippe Pouponin kanssa.

1996

2000
Sun Odyssey malliston kanssa 2000 -luvulla brändin kasvu jatkui takeena Jeanneaun laatu: eleganssi, mukavuus, innovatiivisuus ja merikelpoisuus.
2005

2008

2011
Asia Pacific Jeanneau perustettiin in Hong-Kongiin.
2013


2014
JEANNEAU TARJOAA ENSIMMÄISENÄ YLI 60 -JALKAISTA SARJATUOTANTOVENETTÄ: JEANNEAU 64 ! Huikea askel ja sen mahdollistaa kokemus ja Jeanneau -tiimin kyvykkyys, jonka asiakkaamme tietävät. Asiakasuskollisuus tuo lisää motivaatiota, intoa ja luottamista – kuten se on tehnyt jo vuodesta 1957.
2015

2016
